It's a truck, not a bus..! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Suus - WaarBenJij.nu It's a truck, not a bus..! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Suus - WaarBenJij.nu

It's a truck, not a bus..!

Door: Suusduif

Blijf op de hoogte en volg Suus

22 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik weet nog niet helemaal hoe ik dit ga beschrijven, het is hier zo verschrikkelijk akelig mooi dat ik een beetje overdonderd ben.. Vanuit Ghanzi reizen we verder in de truck naar Namibië. We steken de grens over naar Windhoek, waar we na een hele boel nachten kamperen eindelijk weer eens in een hotel mogen slapen. Wat is een bed heerlijk. In Namibië is het landschap heel afwisselend, en echt fantastisch mooi. Ik zal proberen een indruk te geen van alles wat hier te beleven is, maar eigenlijk is mijn enige tip: Boek NU je eigen ticket!!

Om te checken of mijn spieren nog een beetje kunnen functioneren begin ik mijn Namibië avontuur met een fijne klim naar de top van het Waterberg plateau. (Noord Namibië) dit is een klim van ongeveer een uurtje, recht omhoog. De spieren doen het morgen niet meer ben ik bang, maar voor nu is het heerlijk om even wat beweging te hebben. Bovenop het plateau hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving. Na een afdaling die een stuk makkelijker gaat is een duik in het zwembad welverdiend.

Game drive, Etosha NP
In de hoop nog wat dieren te kunnen spotten vervolgen we de reis naar Etosha National Park. Een aantal weken terug in de Serengetti heb ik al de nodige beesten mogen zien, maar dit gaat echt nooit vervelen. En stiekum hoop ik nog een glimp op te kunnen vangen van een mooie neushoorn.. Het heeft de laatste weken wel wat geregend in Etosha, en dat maakt het spotten lastiger. De dieren kunnen makkelijker water vinden en hoeven niet perse naar de drinkplaatsen en ook is er veel meer begroeiing waardoor de dieren zich makkelijker schuil kunnen houden. Maar gelukkig heb ik een engeltje op m'n schouder.. Een neushoorn steekt vlak voor onze truck de weg over en later zien we er nog één rustig drinken bij een waterhole! Ook zien we twee groepen met leeuwen, hyena's, giraffes bij een drinkplaats, zebra's een Leopard (wat was dat ook alweer in t Nederlands..) heel veel antilope's, springbok,oryx (gemsbok denk ik..) hartenbeest, jacko's (jakhals?) vogels, gnoe's...

Twee dagen later vervolg ik mijn reis naar Twyvelfontijn. Hier zijn rotstekeningen van 2.000 tot 5.000 jaar oud te zien! Allereerst veranderd het landschap van begroeid in rotsachtig en rood. Dit is al heel indrukwekkend om te zien, de rotsen bevatten ijzer, en door oxidatie kleurt dit helemaal oranje. Prachtig contrast tegen de helder blauwe hemel! De rotstekeningen laten zien welke dieren er werden gejaagd door de jagers, en waar drinkplaatsen te vinden zijn. Wouw!

Swakopmunt, Skeleton Coast
Zee!! Eindelijk weer zout water en kustlijn, hoera! Brrr, koud water hier. Swakopmunt ligt aan de kust van Namibië. In het verleden zijn hier veel schepen aangespoeld. De kust is erg verraderlijk en doordat de koude zeelucht samen komt met warme woestijnlucht is er ook bijna altijd een dichte nevel langs de kustlijn. Schipbreukelingen spoelden vaak aan op de kust, en wanneer een iemand de zee overleefd had dan was de woestijn nu het volgende probleem. Vandaar de naam "Skelleton Coast". Niet echt een vrolijk verhaal, maar Swakopmunt is wel een fijne plaats. Het landschap bestaat hier uit oceaan en woestijn. Langs de kustlijn begint de woestijn met flinke zandduinen, daarachter verschuilt zich een byzonder "maanlandschap". Ik bedenk dat een mooie manier om natuur te verkennen te paard is. Op zoek naar paarden dus! De volgende ochtend heel vroeg stap ik op mijn paard Fury en een gids neemt mij twee uur lang mee door de woestijn, wouw! Onderweg zien we zand, zand, wat steen, een ondergrondse rivier (hah, dat water kun je dus niet zien, wel zie ik een groene strook begroeiing..) zand, schorpioenen en zand.. Klinkt zanderig, maar potverdorie wat is t hoer mooi. S avonds check ik nog maar even een toeristische lokale club, en gin-tonic afgewisseld met Tequilla blijken voor een bijzonder gezellige avond te zorgen, goeie combi ;)

Namib Desert Camp
Vanuit Swakop vervolgen we onze reis in zuidelijke richting, op weg naar de allergrootste rooie zandduinen ter wereld. Onderweg veranderd het landschap nog van maanachtig naar zandduin naar rotsen en bergen en weer naar woestijn. Midden in de Namib Desert zetten we voor één nacht ons kamp op. Het is niet geheel kale woestijn, de laatste tijd is er af en toe wel wat regen geweest, een soort helmgras bedekt de vlaktes. Een lokale gids laat mij samen met 5 reisgenootjes de omgeving zien en vertelt ons alles over de woestijn. Prachtig hoe er zo veel leven kan zijn in deze droogte en temperatuur. (Het is hier inmiddels 43graden warm, en dat is echt warm..)

Allemachtig prachtig..
Dead Valley, een opgedroogd voormalig meer in de Sossusvlei (huh, wat..?) emm.. Dune 45, rode zandduin in de Sossusvlei (huu, wat..!) Namibië heeft het voor mekaar gekregen, ik ben sprakeloos!! Aiaiai, wat is het hier wonderbaarlijk mooi! Eerst wandel ik door Dead Valley, uitgestorven bomen in een opgedroogd meer. Smorgens voor zonsopkomst beklim ik de 80m hoge zandduin "DUNE 45". Dit lijkt een klein klimmetje, maar probeer dat maar eens met slaap in je ogen, ploegend door het mulle (lees: tot op je knieën) zand. Haha, dat was echt super leuk wakker worden, zand in m'n oren.

Sunrise til Sunset..
Nadat ik de slaap en het zand uit m'n ogen heb gewreven bij de zonsopkomst bovenop DUNE 45 vervolg ik mijn reis naar "Fish River Canyon" na de Grand Canyon is dit de nr. 2 grootste canyon ter wereld. (En dat is dus echt een groot gat in de grond!) ik doe een kleine hike langs de rand van de Canyon en wacht samen met onze gids TJ en een aantal reisgenoten zittend op de rand van de afgrond op de zonsondergang. En dan.. PLOF..! Champagne! Haha, wat een fantastische afsluiter van een onbeschrijfelijk mooie dag. "Namibië, ik zal je landschapen nooit vergeten!"

Onze gids is inmiddels, na een flinke antibiotica kuur, gelukkig weer helemaal de oude. Dag 3 en 4 waren erg akelig, met zweten en beven. We hebben met de groep die twee dagen voor onszelf en TJ gezorgd, en gelukkig ging het daarna snel beter met de gezondheid waardoor hij gewoon onze gids kon blijven. Jeej!

Nu inmiddels zitten de 40 dagen Nairobi-Cape Town erop. Zonder groep en zonder gids vervolg ik zelf m'n reis langs de oostkust van South Afrika op weg naar Johannesburg. Emm, als ik onderweg niet opgegeten word door de haaien.. Ik ga een kooi in om de "great white shark" te ontmoeten!

Even tellen, 10 vingers en 10 tenen, check..! (Morgen maar even natellen)

  • 23 Februari 2013 - 12:52

    Sanne:

    Dat klinkt echt helemaal fantastisch Suus!!!
    Veel plezier met dit nieuwe deel van je reis!

  • 23 Februari 2013 - 13:03

    Jeanine:

    Wat een gaaf verhaal weer.
    De foto's op fb zijn ook prachtig, zeg.
    En nu in je eentje verder, stoer hoor!!
    Probeer die 10 vingers/tenen te houden.

  • 26 Februari 2013 - 12:38

    Marian Duivenvoorden:

    Hoi Suus, weer wat flinke verhalen en met de voor jou typerende humor, fijn dat de gids weer opgeknapt is, nu verder in je eentje, moedig hoor, pas je goed op je zelf!!!!!en ik hoop je in zijn geheel weer terug te zien (met alle tenen en vingers!!) liefs Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suus

Actief sinds 01 Jan. 2011
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 39978

Voorgaande reizen:

23 Januari 2018 - 12 Februari 2018

Indonesië, Sumatra

30 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Marokko, omdat het kan..!

14 Januari 2013 - 15 Maart 2013

Afrika, omdat het kan..!

18 Augustus 2012 - 21 Augustus 2012

Tallinn, dat is dus Estland..!

15 Mei 2012 - 19 Mei 2012

Barcelona, omdat het kan..!

13 Januari 2012 - 08 Maart 2012

Indonesie, omdat het kan..!

19 Januari 2011 - 18 Maart 2011

Thailand, omdat het kan..!

Landen bezocht: