Aapfrika, wat ben je prachtig..! - Reisverslag uit Mokhotlong, Lesotho van Suus - WaarBenJij.nu Aapfrika, wat ben je prachtig..! - Reisverslag uit Mokhotlong, Lesotho van Suus - WaarBenJij.nu

Aapfrika, wat ben je prachtig..!

Door: Suusduif

Blijf op de hoogte en volg Suus

14 Maart 2013 | Lesotho, Mokhotlong

We krijgen een nieuwe koning, we hebben een nieuwe paus en Suus komt terug naar huis!

Tijd vliegt als je het naar je zin hebt, en dat blijkt maar weer even. Vanavond stap ik alweer in het vliegtuig terug naar huis. Nog één dagje releksen en nagenieten van alle toffe dingen die ik in de afgelopen weken heb mogen meemaken.

Vanuit Cape Town had ik thuis al een ticket geboekt voor de BAZBUS. Dit is een minibusje die speciaal voor de backpackers tussen Cape Town en Jo'burg (Johannesburg) heen en weer gaat. Mijn ticket is onbeperkt geldig, maar alleen maar in de richting van Jo'burg, ik mag dus niet terug.. Het fijnste van de BAZBUS is dat je voor de deur van je slaapplaats word gedropt, een veiligere manier om alleen te reizen is niet mogelijk.

Mijn reis vervolgt zich naar Mosselbaai, hier ben ik van plan om twee dagen van de zee te gaan genieten. Daar aangekomen blijkt er iets fout te zijn met mijn reservering voor de dorm, het blijft hier tenslotte wel gewoon Afrika.. Ik stap dus maar weer in de BAZBUS en heb even geen idee wat of waarheen. In de bus zit ook Geertje (ook Nederlands) ik vraag haar waar zei heen gaat en besluit een nachtje aan te sluiten bij haar plan. Zo kwam ik ineens in Oudtshoorn terecht..

Aangekomen in Oudtshoorn droppen we onze backpack in de dorm (gezamenlijke slaapzaal) en verkennen we het dorpje. We schrijven ons in voor de dagtrip van de volgende dag. Een down Hill fietstocht van 54 km lang. Nou is dit voor de doorgewinterde taaie Hollandse meid natuurlijk een eitje. We worden met een auto op "Die Top" gedropt. Het hoogste punt van de Swartbergpas. Vanuit daar, hoog boven het wolkendek, mogen we zelf terug fietsen. Met z'n tweeën fietsen we door een (wederom onbeschrijfelijk) mooi landschap en dwars door de wolken naar beneden op weg naar de Cango Caves. Bij de Cango caves boeken we een gids die ons mee gaat nemen in de wereld van stalagmieten en stalactieten. Maar niet voordat we even heerlijk in het zonnetje hebben gezeten met een kop thee en een chocolade muffin! We fietsen verder berg afwaarts en passeren ontelbaar veer struisvogelboerderijen (mooi woord voor galgje..) echt super grappig om te proberen om de struisvogels te kunnen grijpen, is me niet gelukt, ik hou niet van kippen en al helemaal niet van uit de kluiten gewassen kippen..! Geertje weet er wel bijna één te grijpen! Twee lekke banden verder (nu weet ik waarom we dat plaksetje mee moesten nemen) en de brandende zon in gevecht met m'n factor 30, komen we erachter dat 54 km best ver is op een onverharde weg en een te grote fiets.. Gelukkig laat het mooie landschap ons niet in de steek, en iedere 100 meter worden we aangemoedigd door een groep struisvogels. Morgen ochtend maar even een struisvogeleitje proberen bij het ontbijt!

De BAZBUS brengt mij verder naar Knysna. Hier vormen twee hoge rotsen ("Knysna Heads") de doorgang tussen de oceaan en een enorme lagoon. Dat wil ik natuurlijk wel even zien. Vanaf de "Eastern Head" is het uitzicht over de lagoon en oceaan prachtig! En in het walvis seizoen is de kans groot dat je hier een hele grote vis ziet passeren. (Helaas is dit op z'n vroegst pas vanaf mei) de lokale specialiteit hier zijn oesters, en aangekomen in het toeristische haventje van Knysna moet ik dit natuurlijk wel even testen. Vies is het niet, maar even wennen moet ik wel hoor ;)

Jeffrey's Bay, het golfsurf walhalla van de Garden Route. Een hele dag mag ik hier van mezelf genieten van zon zee strand en golven! En als ik wakker word, WIND!! Hoera, vol goede moed ga ik op zoek naar een verhuur voor windsurf spullen. Maar nee hoor, alleen maar golfsurf hier, en daar waait het nu toch echt te hard voor.. Ik vermaak mezelf met een flinke strandwandeling en ga nog even window-shoppen bij alle surf-factory-stores. S Avonds pikt de BAZBUS me weer keurig op om verder te reizen naar Port Elizabeth.

In de BAZBUS lijkt het wel een reünie. Geertje heeft al een plekje voor me vrij gehouden, en onderweg heeft ze Jessie ontmoet. Met z'n drieën vormen we het "Hollandse Front" laat op de avond komen we aan in Port Elizabeth. We duiken vrijwel direct onze bedden in. De meiden reizen morgen vroeg weer verder, maar ik heb besloten hier twee dagen te blijven om nog een museum te kunnen bezoeken. Ik slaap in een super fijne lodge in een prima wijk waar je zonder zorgen naar de supermarkt en het strand kan lopen, maar in het centrum (waar het museum is) is de situatie wel even wat anders. Hier ben ik alleen op straat echt niet veilig, alles met de taxi dus.. Niet echt een prettig gevoel hier. Hoge elektrische hekken om de huizen heen en alles potdicht afgesloten voor de buitenwereld.
Terug bij de lodge ontmoet ik de heren van het nationale zeevissers team. (Ofzo..) ze vangen met een hengel vanaf de kustlijn super grote haaien om ze te chippen. Om dit chippen wat spannender te maken is er een competitie met te verdienen punten enzo. Deze heren vinden het natuurlijk geen probleem om mij een middagje mee te nemen in hun Pick-Up wagen om mij de kustlijn van Port Elisabeth vol trots te laten zien. Natuurlijk ga ik wel even dankbaar op dit aanbod in!

Het einde van mijn reis komt in zicht, al zou ik dat maar al te graag nog even ontkennen.. Ik reis verder naar Durban, waar ik samen met Jessie (die ik wederom tegen kwam in de BAZBUS) twee nachten blijf. In Durban is niet zo veel te beleven, en de straten zijn ook niet echt veilig voor twee schattige meisjes van het "Hollandse Front" we besluiten dus de shuttle te nemen naar een hele dikke Shopping Mall. En wat blijkt, kleding is hier super goedkoop! Een spijkerbroek is rond de 10€ en truien en shirts goedkoper dan dat! Voor 32€ loop ik met tassen vol de Mall weer uit! (Het volgende probleem is nu, hoe krijg ik dit alles in m'n backpack..)

Backpack volgepropt en aangestampt reis ik door naar mijn laatste stop, Northern Drakensberg. In mijn hoofd ben ik nu al op weg naar huis, maar Jessie raad mij aan om hier toch nog even een dag heen te gaan omdat het landschap zo mooi is. Zelf kan ze niet mee omdat ze haar vlucht in Jo'burg moet halen. In de Drakensbergen kom ik erachter dat er niets gelogen is over het landschap. Aiai..! Nog maar even een dagtripje doen naar Lesotho om de omgeving hier op mijn laatste volle dag nog even goed te kunnen bekijken! Lesotho is het hoogst gelegen land ter wereld en dat komt doordat het laagst gemeten punt van Lesotho het hoogste laagste punt ter wereld is, ja snap je... Verder is Lesotho een van de drie armste landen ter wereld, maar dat vinden ze niet zo tof om te zeggen. Ze willen graag dat wij de rijkdom van het land zien in de manier hoe ze leven (of overleven) ik heb wat van mijn oude kleren meegenomen om te doneren aan de lokale bevolking, en deze zijn er ontzettend blij mee!

Met de BAZBUS reis ik ten slotte verder naar Jo'burg. Hier slaap ik nog een nachtje in een heel knus huiselijk guesthouse vlak naast het vliegveld. Vanavond zou ik kunnen lopen naar m'n vertrekhal, maar de eigenaar hier brengt me er graag even met z'n auto heen. Om 20:15 (lokale tijd) vertrekt vanavond mijn vliegtuig terug naar Nederland. Morgen (vr. 15-03) zet ik om 9:15 weer voet op Hollandse bodem...

  • 14 Maart 2013 - 21:12

    Joop:

    welkom (terug) hoogheid!

  • 18 Maart 2013 - 12:33

    Marian Duivenvoorden:

    Hoi Suus, je bent tot het einde aan het genieten geweest! Ik vindt het tof van je dat je alle reisverslagen zo beeldend heb kunnen vertellen! We zijn een beetje met je mee geweest! Ik ben wel weer blij en opgelucht dat je weer gezond bent thuisgekomen (zonder een bosjesman`
    Ik hoop je snel te zienm en ben benieuwd naar de foto´s. Liefs Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suus

Actief sinds 01 Jan. 2011
Verslag gelezen: 760
Totaal aantal bezoekers 39992

Voorgaande reizen:

23 Januari 2018 - 12 Februari 2018

Indonesië, Sumatra

30 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Marokko, omdat het kan..!

14 Januari 2013 - 15 Maart 2013

Afrika, omdat het kan..!

18 Augustus 2012 - 21 Augustus 2012

Tallinn, dat is dus Estland..!

15 Mei 2012 - 19 Mei 2012

Barcelona, omdat het kan..!

13 Januari 2012 - 08 Maart 2012

Indonesie, omdat het kan..!

19 Januari 2011 - 18 Maart 2011

Thailand, omdat het kan..!

Landen bezocht: