Kalahari Ferrari.. - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Suus - WaarBenJij.nu Kalahari Ferrari.. - Reisverslag uit Ghanzi, Botswana van Suus - WaarBenJij.nu

Kalahari Ferrari..

Door: Suusduif

Blijf op de hoogte en volg Suus

10 Februari 2013 | Botswana, Ghanzi

Vanuit Zambia zijn we de grens over gestoken naar Botswana. Best een bijzondere grens overgang, hier komen 4 landen samen (Zambia, Botswana, Zimbabwe en Namibia) en moeten we de Chobe river oversteken om Botswana binnen te gaan.
Aangekomen in Botswana is er zonder problemen weer een visum te verkrijgen. En dan moet ik en de hele truck waarin ik reis door een ontsmettings check. Een aantal jaar geleden is er in Botswana gekke koeien ziekte geweest en om dit te voorkomen zijn er nu veel voorzorgsmaatregelen. Botswana is de grootste rundvlees exporter van zuidelijk Afrika, besmettingen zijn dus echt een ramp. Doordat er veel koeien gedood zijn tijdens de besmetting van 3 jaar terug zijn er nu inmiddels meer ezels dan mensen in Botswana te vinden. De ezels worden vaak Kalahari Ferrari genoemd, naar het grootste NP dat Botswana rijk is.

Na een flinke desinfectie-sessie checken we in op een camping in Kassane. De camping ligt aan de Chobe river en tegen de grens van Chobe National Park. S avonds ga ik mee met een sunset cruise om hopelijk nog wat wilde dieren te kunnen spotten. En dat lukt! Heel veel Hippo's een aantal olifanten en een paar krokodillen! En die zijn nu dus echt dik 3 meter lang, gelukkig zit ik niet in een kano ;)

We vervolgen onze reis naar de Okavango Delta. Een natuurgebied van ongeveer 16000km2 waar al het regenwater vanuit Angola zich verspreid over een doolhof van lagoons en eilandjes. Natuurlijk wil ik dit wel even goed van dichtbij bekijken. Het is mogelijk om met een gids in een basic bushcamp te overnachten op één van de eilandjes in de Delta. En dat ga ik natuurlijk wel een nachtje ervaren! Een gids genaamd Alson neemt mij mee in zijn Mokoro. Dat klinkt heel spannend, maar eigenlijk is de Mokoro een soort kruising tussen de kano hoe we die kennen en zo'n schuitje die ze in Venetië hebben. Kortom, ik ga lekker relekst zitten in de kano en Alson staat achterop de kano met een hele lange stok om me voort te duwen.
Op de "camping" graven we een toilet en bouwen we een kampvuur, ja zo gaat dat hier.. Voordat de zon onder gaat gaan we nog een eind lopen door de Delta op zoek naar dieren. Gelukkig jagen leeuwen alleen 's nachts en als we andere beesten tegen komen hoeven we alleen maar down wind te gaan staan zodat ze ons niet ruiken, aha.. Best spannend om hier zo rond te lopen. En dan zien we ineens 6 giraffes! Wow! We kunnen niet heel dicht bij komen, maar het is wel ontzettend mooi! Verder stuiten we nog op een kudde zebra's en een paar hele grote antilope's waarvan ik de exacte naam vergeten ben. Om terug te gaan naar ons kamp stappen we weer in de Mokoro, en om de trip nog even spannend te houden stuiten we onderweg nog op een flinke nijlpaard die onze aanwezigheid niet echt op prijs stelt. Wegwezen hier dus! De Hippo hoort niet bij de big 5 maar maakt gemiddeld per jaar wel de meeste slachtoffers, oei..!

Nadat ik zelf de Mokoro ook nog een poosje heb gevaren vervolg ik mijn reis naar Ghanzi hier hoop ik de "Bushman" te ontmoeten. Een lokale stam met dat klik-klak taaltje.
De Bushman wonen in de omgeving van Ghanzi en leven van de natuur. Ik word mee genomen de Bush in en we graven allerlei knollen, wortels en plantjes uit om water te verkrijgen of medicijnen tegen pijntjes. Heel bijzonder hoe ze weten hoe je water uit de knollen van plantjes kan drinken!

En helaas ook nog wat slechter nieuws.. De gids waarmee ik al vanaf dag 1 aan het reizen ben, TJ, heeft waarschijnlijk in Malawi Malaria opgelopen. Gister is hij naar een arts geweest en die heeft een test gedaan waaruit blijkt dat het virus aanwezig is. Nu dus een flinke antibiotica kuur om het virus tegen te gaan. De komende 5 dagen krijgen we een vervangende gids, en hopelijk kan TJ ons daarna weer inhalen in Namibië.

Ik heb het hier fantastisch! Wel mis ik af en toe wat aktie, we rijden van plaats naar plaats met de truck. Lichaamsbeweging zit er dus nu niet zo veel in, maar daar heb ik straks nog 3 weken voor over vanaf Cape Town tot Jo'burg. M'n voet is weer helemaal heel, heeft wel een paar dagen akelig ge-ettert. Waarschijnlijk een doorn waar ik in had gestaan tijdens beach-volleybal ofzo..

Het vinden van werkende wifi is hier echt lastig. Ik schrijf dus iedere keer m'n blog op de notities van m'n mobiel, en zodra ik ergens connectie heb zet ik alles online. Mijn blog loopt daardoor telkens een paar dagen achter, en de to do's voor de thuisblijvers schieten er een beetje bij in. Maar jullie vermaken je vast wel goed op de schaatsen, of is het alweer allemaal weg gesmolten? (hier is het zo'n 35 graden overdag..)

Xx

  • 17 Februari 2013 - 11:01

    Jeanine:

    Hoi Hoi Wat een verhaal weer., leuk hoor.
    Je maakt wel weer heel wat mee.
    Alleen die foto van je voeten is niet zo leuk!!!
    Die dingen maken ook wat mee zeg!!
    Probeer ze goed te verzorgen, sterkte er mee.

  • 17 Februari 2013 - 11:17

    Joop:

    Hoi Suus, je verdubbelt het aantal landen op je met deze reis! Ondanks de beperkte vrijheid is het volgens mij behoorlijk de moeite waard. Blijf genieten en probeer verder gewoon heel te blijven ;)
    Groetjes van ons!

  • 21 Februari 2013 - 20:42

    Lisa:

    Fijn dat je het zo gewent bent om opgesloten te zitten! Kunnen we je hier ook in een kooitje stoppen ;) Nog steeds vreselijk jaloers.... Ben in de wereldstad Groet city en het ze hebben hier eenden in het wild! Echt waar! Geniet van de rest van je reis en kom dan weer zo snel mogelijk terug! Mis je hier... X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suus

Actief sinds 01 Jan. 2011
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 40014

Voorgaande reizen:

23 Januari 2018 - 12 Februari 2018

Indonesië, Sumatra

30 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Marokko, omdat het kan..!

14 Januari 2013 - 15 Maart 2013

Afrika, omdat het kan..!

18 Augustus 2012 - 21 Augustus 2012

Tallinn, dat is dus Estland..!

15 Mei 2012 - 19 Mei 2012

Barcelona, omdat het kan..!

13 Januari 2012 - 08 Maart 2012

Indonesie, omdat het kan..!

19 Januari 2011 - 18 Maart 2011

Thailand, omdat het kan..!

Landen bezocht: