Medan toen en nu - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Suus - WaarBenJij.nu Medan toen en nu - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Suus - WaarBenJij.nu

Medan toen en nu

Door: Suus Duivenvoorden

Blijf op de hoogte en volg Suus

23 Januari 2018 | Indonesië, Medan

Met de pootjes omhoog, languit op ons schone witte hotelbed schrijf ik dit eerste reisverhaal. Mama zet intussen een lekker kopje thee voor ons, en ik heb een spiksplinternieuwe tablet op m'n schoot.

Op dinsdag 23 januari stapte ik samen met mama in het vliegtuig om op avontuur te gaan op Sumatra. Dagenlang heb ik gedigitaliseerde 8mm films van ongeveer 60 jaar oud gekeken. Opa heeft aardig wat filmbeelden gemaakt van de woonomgeving, theefabriek en vakantiebestemmingen in de periode dat mama opgroeide op Sumatra. Deze filmpjes geven mij een heel goed beeld van hoe ze tussen 1954 en 1958 woonden en leefde op Sumatra. Samen met de verhalen van mama is dit een prachtige ontdekkingstocht waarin ik ontzettend veel te weten kom van het verleden.

Di 23.01.2018
s Morgens brengt papa ons al vroeg vanuit Alkmaar naar Schiphol. De komende drie weken mag ik met mama op pad, op zoek naar de plekken waar mama als klein meisje leerde praten, lopen en fietsen. In het vliegtuig heb ik alle tijd om rustig bij te komen van een paar fantastische Eurosonic Noorderslag dagen, drie goede films afgewisseld met tukjes maken dat de vlucht van 17 uur tot onze overstap op Singapore zomaar voorbij vliegt.

Wo 24.01.2018
We landen uiteindelijk na een reis van ongeveer 21 uur op het vliegveld van Medan. Hier kunnen we al vrij rap onze koffers te pakken krijgen, pinnen we wat geld en besluiten we lekker makkelijk een taxi te nemen naar ons hotel. We komen rond 9:30u aan bij ons hotel, dat is nog te vroeg om in te checken, maar gelukkig wil de conciërge wel op onze koffer en backpack passen zodat wij gelijk een rondje kunnen lopen. De komende twee nachten slapen we in Hotel Santika Premiere Dyandra in het centrum van Medan.

Medan was vroeger al een geliefde plaats voor veel mensen uit de omgeving. Ook opa en oma gingen graag naar de 'grote stad' om inkopen te doen, of voor een lekker weekendje weg. Omdat er in Medan indrukwekkende koloniale gebouwen te vinden zijn heeft opa tijdens één van de vakanties filmbeelden gemaakt van de belangrijkste gebouwen aan het centrale plein. De komende dagen gaan mama en ik gebruiken om deze plaatsen op te zoeken en Medan verder te ontdekken. Direct tijdens onze eerste wandeling treffen we al enkele gebouwen die we menen te herkennen van de filmbeelden. Restaurant Tiptop is eenvoudig te vinden en op loopafstand van ons hotel, hier schuiven we direct aan voor ons eerste bord nasi. Tiptop is al ruim 80 jaar oud en opa zat hier vroeger erg graag koffie te drinken of te eten als oma aan het shoppen was. Behalve de prijzen is er in Tiptop niks veranderd, het eten is werkelijk verrukkelijk en de gastvrijheid is ongekend! Met onze volle buikjes checken we na het eten in, in onze kamer. Hier kijk ik toch nog maar een keer het filmpje van Medan dat opa heeft gemaakt. En, ja hoor..! De mooie koloniale gebouwen die we eerder zagen zijn inderdaad het oude postkantoor, gerechtshof, de bank en het station. Hotel de Boer, waar opa en oma vroeger overnachten tijdens de vakanties heeft inmiddels een nieuwe naam, maar staat nog steeds op zijn plekje tegenover het postkantoor.

Do 25.01.2018
We beginnen de dag met een heerlijk ontbijtbuffet, mama en ik plunderen direct de nasi en mie goreng pan. Na het ontbijt maken we een aardige wandeling naar het Museum Negeri Privinci Sumatera Utara (Museum van noord Sumatra) hier is aardig wat te zien van de geschiedenis van dit gedeelte van Sumatra. Na dit culturele uitje maak ik het wat spannender voor mama, ik stel voor om met de becak (brommertaxi met zijspan voor de passagiers) naar Tiptop te gaan. Super leuk natuurlijk, maar in de enorme drukte en chaos op de wegen hier is dit een aardig spannende onderneming. Zelfverzekerd stappen we na een puik staaltje afdingen in de becak die ons zonder kleerscheuren door de chaos zal manoeuvreren. Voor nog geen Euro zitten we een half uur later op het terras van Tiptop. Vervolgens wandelen we nogmaals langs de gebouwen die we inmiddels terug hebben gezien in de film van opa, het postkantoor is open dus kunnen we ook naar het prachtige plafond binnen in de hal kijken. We herkennen enorm veel uit de films van opa, alleen zijn er overal veel hoge gebouwen bij gekomen en is de verkeersdrukte gigantisch toegenomen. Voordat we aan het eind van de reis weer aan onze terugweg beginnen slapen we nog een nachtje in Medan, daarvoor reserveren we een deluxe kamer in het voormalig Hotel de Boer. In de lobby van dit prachtige hotel zien we al gelijk allerlei kenmerken van vroeger en verwijzingen naar de geschiedenis van het hotel. We zijn er nog lang niet aan toe, maar dit belooft wel een hele bijzondere laatste nacht op Sumatra te worden.

Morgen reizen we door naar Pematangsiantar waar we mogen slapen bij bekenden waarmee we via via in contact zijn gekomen. Door alle indrukken nu uitgeteld op bed, we genieten volop en zijn enorm benieuwd wat de rest van deze reis nog gaat brengen!

• 25 Januari 2018 - 20:40

Desiree:

Jeetje Suus!! Dit klinkt goed zeg. Veel plezier en benieuwd naar je volgende verhaal. Is stil zonder jou op kantoor

• 25 Januari 2018 - 22:02

Debke:

Leuk om zo je ervaringen mee te beleven! X Debbie

• 26 Januari 2018 - 09:55

Jan:

Hoi Suus, dank voor je verslag: goed begin van de reis dus en we kijken uit naar jullie belevenissen. Liefs papa

• 26 Januari 2018 - 13:29

Franne-Jelske:

JALOERS

Geniet ervan!

• 26 Januari 2018 - 19:01

Marian:

Hoi Suus en Jo, heb van papa je webside gekregen, wat is dat leuk om te lezen, je schrijft zo dat ik me een beetje kan voorstellen hoe het moet zijn, prachtig!! Vol verwachting wacht ik op het volgende epistel, veel plezier beide!!! liefs Marian

• 29 Januari 2018 - 12:36

Carla KLST: