binnen de lijntjes..! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Suus - WaarBenJij.nu binnen de lijntjes..! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Suus - WaarBenJij.nu

binnen de lijntjes..!

Door: suusduif

Blijf op de hoogte en volg Suus

06 Februari 2012 | Singapore, Singapore

poef, er is in een paar dagen tijd wel heel veel geleeft. Ik hoop dat jullie het nog een beetje uithouden in NL. ik zou niet kunnen bedenken wat er leuk is aan ijs als er geen smaakje aan zit ;)

om te beginnen..
Op dit moment zit ik in mn uppie in Singapore. ik ben zojuist geinstalleerd in een leuk backpackers hostel aan "lavender rd."
Vanmiddag zijn Sanne en ik samen naar het vliegveld in Jakarta gegaan en daar moesten we allebei door een andere incheck balie, dus hebben we op het vliegveld afscheid van elkaar genomen. dat was toch wel een beetje raar om na bijna 4 weken ineens allebei een andere kant op te moeten lopen. nadat ik mn baggage gedropt had en de rij voor immigration had gevonden, verrassing!.. Sanne in de zelfde rij JEEJ! we hebben nog een uurtje samen over het vliegveld ge-window-shopt en toen moest ik echt naar mn gate. (Sanne vloog een uurtje later) Nu inmiddels ben ik dus veilig in Singapore aangekomen, en daar zal ik later op terug komen. maar eerst alle avonturen van Sanne en Suus samen..

Penampahan Galungan..

de oplettende lezer weet al wat dit is. alle anderen moeten mijn reisverslagen beter lezen. smorgens hebben Sanne en ik de ceremonie bij de tempel in Monkey forest bijgewoont. Alle Balinese Hindo's brengen offers in de vorm van kleine vlechtwerkjes en voedsel (oa. rijst, krekkers en snoepjes)en worden gezegend bij een gebed bij de tempel. wij hadden onze Sarong en mooiste Scarf om gebonden en pasten bijna helemaal tussen alle mooie sarongs van de balinesen. Het was prachtig om de ceremonie mee te maken. Savonds zijn we nog naar een traditionele balinese dans geweest "Kecak fire and trance dance". De live muziek bij deze dans is vocaal door ongeveer 100 mannen die, in een circel op de grond zittend, apengeluiden maken. de dans is een fragment uit de Ramajana story. een soort van Romeo en Juliet op zn indonesies. met als hoofdpersonen Rama en Sinta. een prachtig geheel om te horen en te zien.

Discover Bali..
omdat we nog maar 3 dagen hebben voordat we weer moeten vliegen besluiten we dat het leuk is om wat verschillende dagtrips te doen en zo een groot stuk van bali te ontdekken. we gaan downhill op de fiets lang koffieplantages, dorpjes en rijstvelden. we worden door onse gastheer (van Tunjung Bunalow) meegenomen naar een mooie tempel in de zee, Tanah Lot. dit is in het zuiden van Bali en onderweg stoppen we bij een paar andere heilige tempels. en op dag drie hebben we mazzel met een zeer slecht engels sprekende gids die ons naar Lovina brengt en weer mee terug. onderweg bekijken we een prachtig meer. We zwemmen in een Hot Spring. heerlijk om na de zweterige autotocht even in zon lekker warm poeltje water te dippen. het water is er wel zo enorm smerig dat we er poepbruin weer uit komen, gelukkig mogen we shampoo van wat locals gebruiken en kunnen we fris (en zonder ondergoed, dat was nu dus nat..) de auto weer in. het weer word slechter en we rijden verder over bali. als laatste stop zouden we een waterval bekijken. helaas is het nu wel flink dicht getrokken en kun je niet veel verder dan 6 meter kijken. een gids wil ons toch wel een eind meenemen om te zien hoe ver we kunnen komen. door het vele water zijn delen van het wandelpad overstroomd, maar we banen ons een weg en zien uiteindelijk door de nevel, mist en regen een fantastische berg water naar beneden kletteren. mensen die mijn facebook hebben, kunnen een plaatje bekijken. (broer of zus, laten jullie dat een keer aan pa en ma zien) al met al ondanks het slechte weer wel een waterval gezien die normaal niet zo veel voorsteld, maar nu wel geweldig was.
Zo hebben we toch een flink stuk van bali mogen zien en het is mooi om de verschillen in cultuur te zien verspreid over indonesie. op Lombok was er vooral het moslim geloof, en hoorde we om de 2 uur ofzo een moskee. dit geluid zal ik in nederland eerder omschrijven met de woorden "creatief-luchtalarm". Op bali dus heel veel Hindo's. veel versieringen en offers te zien. natuurlijk omdat er een feestdag was, maar ook brengen de hindo's op Bali dagelijkse offers en is er bij iedere gemeenschap binnen een dorp een plek voor gebed in de vorm van kleine tempeltjes. in het noorden van bali zijn alle versieringen weer verdwenen en horen we weer het geluid van de moskee's..

been there done that..

terugkomen in Jakarta voelt wel vertrouwd. Voor de taxi betalen we ongeveer de helft van het bedrag dat we de vorige keer hebbn betaalt. nu snappen we wel hoe het werkt.. het is vies en klef in Jakarta, en het stinkt.. bah! toch lopen we nog even een rondje en vinden we een gigantische shopping mall. we nemen zo veel mogelijk roltrappen omhoog om te kijken of we een tof uitzicht over de stad kunnen hebben, en ja hoor fantastisch! en door die roltrappen zijn we niet eens moe geworden ;)

Singapore, of spreek je dat anders uit..

wat een contrast! Auto's rijden hier binnen de lijntjes, mensen zien er verzorgd uit en ik voel me in mn reisoutfit ineens een sloeber, de straten zijn schoon en netjes, openbaar vervoer gaat op tijd, de weg vinden is hier een eitje en mensen zijn helemaal niet opdringerig. eigenlijk is de enige overeenkomst met wat ik eerder meemaakte in Azie de temperatuur, heerlijk 31 graden! ik ben benieuwd wat de komende dagen mij gaan brengen. ik heb een pas voor de metro/trein gekocht en daarmee zal ik het hier de komende dagen eens goed gaan verkennen.
ik ben van plan hier een dag of 5 te blijven en dan door naar KL te gaan.

ik hou jullie op de hoogte!

@Sanne: veilig thuis? (en onthoud: niet sip zijn in de winter, maar hou de zomer vast!)
@stijnie: is Margriet alweer terug? En leven jullie nog daar?
@Thea: Thanx dat je mn fotoboek van vorig jaar voor me hebt opgehaald, ik zal em dit keer wat eerder bestellen.. maar ben er wel ontzettend benieuwd naar hoe die is geworden.
@Emmy: Panda is heel blij denk ik! thnx
@zus: haha, nu je het zegt.. wintertenen, wat is dat ookweer ;)
@jeanine: gaaf dat je me zo blijft volgen, ik hou jullie zeker op de hoogte. (en Sumatra moet nog komen!)

  • 06 Februari 2012 - 13:46

    Femke:

    Ah, Suus! Vet zeg allemaal!!!!!

  • 07 Februari 2012 - 11:46

    Sanne:

    Weer op nederlandse bodem en die veertig graden verschil in temperatuur voel je helemaal niet! Mare heeft me heerlijk ingepakt voor we naar buiten gingen! Geniet van Singapore, het klinkt nu al goed!

  • 07 Februari 2012 - 16:10

    Jeanine:

    Gaaf om weer je reisverslag te lezen.

  • 08 Februari 2012 - 12:21

    Suus:

    M'n neus is verbrand :(

  • 08 Februari 2012 - 19:11

    Pa & Ma:

    Hoi, Suusje,
    Wat een verhaal weer. We hopen dat je je alleen goed kunt redden daar in Sinjapoer. Of spreek je het tegenwoordig wel goed uit? Vel plezier en we zijn benieuwd naar je volgende avontuur. pa & ma

  • 10 Februari 2012 - 01:55

    Stijnie:

    Suzie! Margriet is terug ja! en daar ben ik zielsgelukkig mee :) We leven nog wel allemaal hier, ik denk dat ik bijzonder goed uitgerust ben als jij terug komt, want ik heb per 21 februari lekker 2 weekjes vakantie ingepland. Mag ook wel, vind ik, want in januari heb ik zo'n 200 uur gewerkt.... Houd jij 't nog vol daar? al last van heimwee???

  • 12 Februari 2012 - 16:08

    Marian Duivenvoorden:

    zoals gewoolijk heb ik je verslag uitgebreid bekeken en gelezen, ik kan het haast voor me zien, bepakt en bezaklt allen in dat grote vreemde land, maar ergens heb ik toch het idee dat je de meeste dingen met gemak doet en er nog van genieten ook!!! bravo tot de volgende reisverslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Indonesie, omdat het kan..!

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Welcome to my paradise..!

02 Maart 2012

Hollandse zomer..!

21 Februari 2012

Aapjes kijken..

13 Februari 2012

Culturele rollercoaster..!

06 Februari 2012

binnen de lijntjes..!
Suus

Actief sinds 01 Jan. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 39998

Voorgaande reizen:

23 Januari 2018 - 12 Februari 2018

Indonesië, Sumatra

30 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Marokko, omdat het kan..!

14 Januari 2013 - 15 Maart 2013

Afrika, omdat het kan..!

18 Augustus 2012 - 21 Augustus 2012

Tallinn, dat is dus Estland..!

15 Mei 2012 - 19 Mei 2012

Barcelona, omdat het kan..!

13 Januari 2012 - 08 Maart 2012

Indonesie, omdat het kan..!

19 Januari 2011 - 18 Maart 2011

Thailand, omdat het kan..!

Landen bezocht: