Culturele rollercoaster..! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Suus - WaarBenJij.nu Culturele rollercoaster..! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Suus - WaarBenJij.nu

Culturele rollercoaster..!

Door: suusduif

Blijf op de hoogte en volg Suus

13 Februari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

"Er gaat niets boven Groningen!"
Het is maar goed dat ik dat in de afgelopen jaren heb geleerd, anders was ik in Singapore gebleven. Wat een fantastisch stukje aardbol is dat!
Singapore is opgedeeld in diverse wijken, zo heb je bijvoorbeeld een chinatown, little India een Arabische wijk en marina bay. Gelukkig heb ik me nog geen moment verveelt en al verschillende leuke mensen ontmoet. Er is alleen wel 1 flink probleem.. Wie moet nu m'n rug insmeren. Deze interessante fulltime-time vacature staat nog open, en sollicitaties kunnen worden geplaatst op suusduif.waarbenjij.nu

ThaiPusam..
Na mijn eerste nacht in Singapore moet ik helaas voor een nachtje op zoek naar een ander hostel, omdat mijn fijne plekje al volgeboekt was voor nacht 2. Ik kan op advies van het personeel in mijn hostel gewoon bij de buren iets verderop inchecken. Prima! Voordat ik al m'n spullen verhuis besluit ik een klein rondje te lopen door "Little India". En daar val ik even keihard met mijn neus in de boter. Na een 100 meter lopen sta ik pal naast een verschrikkelijk mooie tempel, een van de highlights uit de lonely planet! Het is heel druk bij de tempel, en ik wil daar met mijn eigenwijze hoofd natuurlijk wel even om een hoekje spieken. Blijkt dat er een jaarlijkse ceremonie aan de gang is, de Thaipusam. En ik ben (samen met nog veel meer mensen) gewoon welkom binnen in de tempel om mee te kijken en beleven! Om een volledige omschrijving van de ceremonie te kunnen lezen moeten jullie maar even op Wikipedia kijken: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Thaipusam. Kortgezecht eren de hindo's hun heiligen voor alle goede gebeurtenissen. Dit doen de mannen door zichzelf te behangen met een soort kooi-achtig-kunstwerk. Ontzettend indrukwekkend om te zien dat deze mannen letterlijk worden gepierct over hun hele lichaam en uiteindelijk word zelfs de mond en tong ertussen dicht gespiest. Ik schiet de 2 GB die ik nog in m'n camera vrij had helemaal vol, en kom erachter dat er heel veel foto's onscherp worden bij minder daglicht. :( Nu ben ik echt heel jaloers op de camera die Sanne mee had.. Savonds scoor ik in een van de enorme shopping malls, aan Orchard road, die Singapore rijk is een nieuw SD kaartje van 8GB. Helaas was het een vrij prijzig SD kaartje, er zat alleen wel een gratis digitale fotocamera bij ;) nu ben ik de trotse eigenaar van een Canon S100! En dat is maar goed ook, want de volgende dag wil ik mijn foto's van mijn oude camera backuppen, en ERROR. Ik kan wel janken! Ongeveer 250 foto's kwijt, en nu alleen nog maar 4 foto's van Thaipusam op mijn iPhone. Ik ben nu dus al mijn foto's van de meest indrukwekkende, schokkende, mooie maar vooral een van de meest fantastische belevenissen die ik me kan heugen kwijt! BUMMER! Gelukkig kan ik mezelf troosten met het feit dat ik precies optijd een nieuwe camera heb gekocht. Ik denk dat m'n Samsung zich wat gepasseerd voelde door de nieuwe toffe Canon.

Urban trekking..
Dus over foto's gaan we het even niet meer hebben :(
Had ik al verteld wat voor grandioze stad ik Singapore vind! Ik heb een nieuwe vorm van lichamelijke beweging uitgevonden, "Urban trekking" ik wandel ontzettend veel kilometers, en dat is hier prima te doen. Singapore heeft wereldwijd de minste criminaliteit en is super makkelijk te navigeren. Ik loop door chinatown, langs Marina bay (prachtige architectuur!) naar Sentosa Island, over de Soutern Ridges (de Hendersons Waves vallen enorm tegen..) ik bezoek een paar prachtige musea, waar ze ook veel aan educatie doen. Ik stap binnen bij SOMA een secundary scool of fine arts. Doe een heuze MRT-experience (3x overstappen om 4 haltes verder te komen) en eet de befaamde Singapore chilli crab. Ook zie ik nog een prachtige lichtshow bij Marina Sands. Helaas is het zwembad op het dak van dit fancy gebouw alleen open voor gasten van het fancy hotel.
Ik moet mezelf ertoe zetten uiteindelijk een busticket naar Kuala Lumpur te kopen. Ik had hier super graag nog wat langer gebleven! Maar al met al is het ook wel weer lekker om verder te gaan, anders ga ik me hier nog echt thuis voelen ;)

Kuala Lumpur..
Na een super relekste busrit van 6 uurtjes, en weer een paar stempels rijker in t paspoort kom ik aan in KL. Ik word vlakbij mijn hostel uit de bus gedropt, en hoef dus maar een klein stukje te lopen. Vooraf heb ik op internet (www.hostelworld.com) al geboekt zodat ik in m'n uppie wel zeker ben van een fijne slaapplek. Vrijwel direct kom ik erachter dat KL wel lastiger te navigeren is dan Singapore. Ik moet toch nog wel even zoeken, en loop uiteindelijk per ongeluk door de achterdeur m'n hostel binnen. Vandaag ben ik naar de "central market" geweest. Hier heeft een erg vriendelijke mevrouw mij de "Batik-techniek" gedemonstreerd, en ik mocht van haar 4 instrumentjes kopen waarmee ik straks thuis zelf aan de slag kan. (voor wel €12,50) vervolgens heb ik er maar even een cultuur dagje van gemaakt met een flinke wandeling langs national museum, islamic arts museum, national monument, Merdeka square en nog wat argitectonische hoogstandjes uit verschillende culturen. Ik merk wel duidelijk dat ik het hier minder prettig vind om als blond meisje over straat te lopen (mannen vinden het erg interessant, en ik niet..) ik had zomaar kunnen trouwen met een oude vent. Ik heb em wijs gemaakt dat ik al een vent heb, en dus vroeg hij of ik nog vriendinnen heb. Dus meiden, ik geloof dat ie Radjer heet en hij wacht op jullie op Facebook ;) morgen wil ik naar de Petrona's Towers en misschien ook nog naar een enorme grot ofzo. Ik stap morgen lekker veilig in de LRT of Monorail zodat ik niet meer zo hoef te zoeken naar voetpaden die er niet zijn en niet meer hoef te wachten op verkeerslichten die dus echt niet op groen gaan. (een agent, in functie!, wees mij op het feit dat als de autos op rood gingen de voetgangers mogen lopen. Wat natuurlijk heel logisch is, maar wel een beetje onverwacht als je al dik 15 minuten naar een rood voetgangerslicht aan het staren bent)
De 16e vlieg ik naar Medan en vanuit daar gaat het avontuur verder over Sumatra.

Het is me nog niet gelukt om me te vervelen, ik blijf dus nog wel even weg ;)
Suus

@Sanne: heb je al een abonnement op National Geographic? Wat dacht je van de Filipijnen? En 27/28 januari 2013 in Singapore, voor de ThaiPusam..
@pa&ma: hoe is het met jullie huizen? Al een sleutel rijker of armer?
@zus: kan Isobel al kruipen?
@stijnie: geniet van je welverdiende vakantie! En gefeliciteerd met je verjaardag!
@Margriet: welkom terug! 9 maart drinken we een borrel!
@Marian: bepakt en bezakt is het zeker! Ik geniet er met volle teugen van

  • 13 Februari 2012 - 16:30

    Harma:

    oooooh wat een gave verhalen allemaal!! Hier heeft de sneeuw inmiddels plaatsgemaakt voor dooi en fluitende vogeltjes, gaat de elfstedentocht tot veler verdriet dus echt niet door, en blijkt Whitney Houston eindelijk maar toch opgehouden te zijn met zingen (R.I.P.).

    Kaartje is aangekomen! Mooie postzegel!!! ;-)

  • 13 Februari 2012 - 17:51

    Pa En Ma:

    He Suus, bedankt voor wederom een fantastische verslag. Jammer van je foto's. Gelukkig kan je heel goed en verbeeldend vertellen, dus dat moet het dan maar compenseren. Morgen hebben we de voorschouw en 28 febr krijgen we de sleutel en zijn we een aantal sleutels rijker. Nog een tip van je moeder: niet met vreemde mannetjes meegaan hoor!
    Veel plezier en op naar Medan
    Veel liefs van ons.

  • 13 Februari 2012 - 17:53

    Ed En Michelle:

    Hey Sus
    Wat jammer dat je foto s weg zijn !!!
    Echt balen.
    Maar je maakt een mooie reis en dat hou je altijd bij je.
    Sus geniet er van,ben je nu helemaal alleen?
    Let goed op je zelf.

    Groetjes uit Harderwijk



  • 14 Februari 2012 - 15:28

    Jeanine:

    Hoi hoi Wederom weer genoten van je verslag. Echt jammer van je foto s, maar zoals je pa&ma al schreven, je verterld zo leuk/goed dat we bijna de foto s op ons netvlies zien. Geniet er nog van en doe voorzichtig.(denk aan de tip van je moeder)

  • 15 Februari 2012 - 01:16

    Sanne:

    Nog geen national geografie, wel internet in aanvraag en een nieuwe telefoon :) en Filipijnen, nu klinkt het wel fantastisch hoor! Oha en volgend jaar eind januari weet ik wat ik moet doen! Geniet van KL!

  • 15 Februari 2012 - 08:37

    Mirjam:

    Jammer van de foto's.
    Veel plezier nog!!!

  • 15 Februari 2012 - 14:50

    Kirsten:

    Geweldig verslag weer Suus, en nog dank voor je kaart!

  • 16 Februari 2012 - 14:33

    Johan:

    Mooie belevenissen. Wat je defecte camera / SD kaart betreft zou ik hier niets meer doen (ook niet even proberen) en mee naar huis nemen. Ga hiermee naar je zwager of een foto zaak en mogelijk is er nog wat van te redden. Fijne tijd verder. Groeten, Johan

  • 16 Februari 2012 - 14:40

    Suus:

    Thnx voor de tip Johan!
    Ik heb de oude camera en het kaartje idd onderin m'n backpack gestopt zodat er iemand met verstand naar kan kijken als ik weer thuis ben. Mijn stiekume hoop is idd dat er nog iets te redden valt. Maar laat ik maar van het ergste uitgaan. Inmiddels ben ik er wel weer wat minder droevig om en ben ik heel erg blij dat ik een geweldige ervaring rijker ben!

  • 17 Februari 2012 - 18:31

    Pa:

    17-02-2012 12.30 : sms-je ontvangen van Suus: "Ik hoor zojuist dat er 2 nederl toeristen zijn verdwaald in de jungle, mocht dit het nieuws in NL halen: ik ben het niet! Ik ga vanaf morgen 2 dagen met een gecertificeerde gids. geen zorgen dus! groetjes

  • 19 Februari 2012 - 13:51

    Tessa:

    Hey Suus,
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wel erg jammer van je foto's. Heb je al veel mensen ontmoet en reis maatjes gemaakt?
    Heel veel plezier! Fantastische ervaring!
    Liefs Tessa

  • 20 Februari 2012 - 07:39

    Marian Duivenvoorden:

    Je schrijft het zo dat je het bijna zelf meemaakt, super!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Indonesie, omdat het kan..!

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Welcome to my paradise..!

02 Maart 2012

Hollandse zomer..!

21 Februari 2012

Aapjes kijken..

13 Februari 2012

Culturele rollercoaster..!

06 Februari 2012

binnen de lijntjes..!
Suus

Actief sinds 01 Jan. 2011
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 39988

Voorgaande reizen:

23 Januari 2018 - 12 Februari 2018

Indonesië, Sumatra

30 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Marokko, omdat het kan..!

14 Januari 2013 - 15 Maart 2013

Afrika, omdat het kan..!

18 Augustus 2012 - 21 Augustus 2012

Tallinn, dat is dus Estland..!

15 Mei 2012 - 19 Mei 2012

Barcelona, omdat het kan..!

13 Januari 2012 - 08 Maart 2012

Indonesie, omdat het kan..!

19 Januari 2011 - 18 Maart 2011

Thailand, omdat het kan..!

Landen bezocht: